نوشته های شخصی حمید طاهری !

گپ و گفتی دوستانه در رابطه با فناوری اطلاعات

گپ و گفتی دوستانه در رابطه با فناوری اطلاعات

منوی بلاگ
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب

مفاهیم وب معنایی (Concepts Semantic Web)

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۰۲:۵۸ ب.ظ

در ادامه مطلب توضیح مختصری در رابطه با اینکه وب معنایی چیست و چه لزومی برای وجود آن هست را بیان کرده ام البته نوشته های من خالی از ایراد نیست خوشحال میشم اشکالات بنده را یادآوری کنید


مفاهیم وب معنایی (Semantic Web Concepts)

وب معنایی در کل مانند اسم خودش به وب ای گفته می شود که دارای معنی است. اگر بخواهیم به طور دقیق تری آن را تعریف کنیم وب معنایی به توصیف تمام چیزهایی می پردازد که توسط کامپیوتر هم قابل درک باشد.

 به مثال زیر توجه کنید :

·     امشب می خواهم با دوست خودم به یک سینما برویم و بعد از آنکه فیلم را دیدیم به رستوران برویم و چلو ماهیچه بخوریم برای اینکه این کار را انجام دهیم با فرض اینکه تمامی سینماها سایت دارند و تمامی رستوران های شهر ما هم نیز دارای سایت هستند باید اول به سایت سینماها سر بزنم فیلم های در حال اکران را لیست کنم سپس بررسی کنم کدام فیلم بهتری است و بعد آن به سایت رستوران های اطراف سینما نگاهی بکنم تا کدامیک از رستوران ها بهترین چلو ماهیچه را سرو می کند و بعد از آن بتوانم برای امشب خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشم !

خوب این داستان ساعت ها وقت پر ارزش ما را خواهد گرفت تازه شاید به نتیجه مطلوبی برسیم و گاها با این اتلاف وقت نرسم. حال مطلوب این نیست به نظر شما وب ای وجود داشته باشد به آن بگوئیم امشب می خواهم بروم سینما یک فیلم درام ببینم و بعد از آن چلو ماهیچه بخورم و آن هم کاملا مفهوم شما را متوجه شود و تمام گذینه های موجود را به ما نمایش دهد. این یعنی یک دنیا اطلاعات در اختیار ما باشد و ما بتوانیم به سادگی از آن اطلاعات استفاده کنیم و این یعنی وب معنایی شامل داده هایی زیادی است که به صورت هوشمند توسط ماشین آنها را استفاده می نماید.

خوب این که وب معنایی از چه نوع داده های هوشمندی استفاده می نماید شامل چهار شاخه زیر است :

 سطوح مختلف هوشمندی داده


1.    متن و پایگاه داده (قبل از XML) :[ Text documents and database records] البته این داده ها بصورتی ذخیره شده اند که به سادگی قابل دسترسی می باشد پس سطح هوشمندی این قسمت به برنامه سپرده خواهد شد.

2.    اسناد XML مربوط به دامنه های  خاص برای برنامه های کاربردی [XML documents using single vocabularies] : در این سطح داده ها به سطحی از هوشمندی رسیده اند که در هر شاخه خاصی که فعالیت دارند بتوان از اطلاعاتشان استفاده نمود.

3.    طبقه بندی و اسنادی که با واژگان آمیخته اند [XML taxonomies and docs with mixed vocabularies] : در این سطح داده ها آنقدر هوشمند هستند که با اینکه در طبقه های مختلفی در حال انجام فعالیت هستند می شود آنها را باهم ترکیب کرد.

4.    آنتولوژی و قواعد [XML ontology and automated reasoning] : در این سطح ما میتوانیم با استفاده از قواعد منطقی تعرف شده داده های جدیدی را استنتاج کنیم. بنابراین داده ها در این سطح با روابط دقیق و قوانین منطقی استخراج می شوند.

 

با توجه به نوع استخراج داده های هوشمندی که در بالا گفتیم سعی می شود کمی به آن ایده آل گفته شده برای یک جستجوی معنایی قدمی محکم برداشته باشند و همانطور هم که توجه می کنیم دیگر وب معنایی در رابطه با ارتباط بین صفحات وب با همدیگر صحبتی نمی کند و شامل تعریف قواعد می شود ( مثل اینکه A قسمتی از B و  C است که زیر مجموعه D هستند ) و همچنین در رابطه با خصوصیات (مانند وزن، اندازه، سن و قیمت) صحبت می کند.

مقایسه وب معنایی با وب کنونی

 

وب کنونی

وب معنایی

قابل خواندن برای ماشین ها

قابل فهم توسط ماشین ها

دانش می بایست از داده ها(پایگاه داده) استخراج شود

دانش از قبل آماده است (4 مرحله گفته شده)

نیازی به تدارک دیدن مستندات نیست

تلاش بیشتری برای تدارک دیدن مستندات نیازاست

 

RDF

زبانی است برای توصیف اطلاعات و قالب محتویات صفحات وب، که وب معنایی نیز از این زبان بهره می برد. RDF ها که به اسپایدرهای وب هم معروف هستند کارایی بسیاری دارند مثلا یک سایت که موتور جستجوگر دارد مانند Google.Com از این زبان بهره می برد برای تحلیل و پردازش اطلاات از وب سایت های گوناگونی که بر روی اینترنت فعالند. وب معنایی از RDF برای توصیف معنایی وب استفاده می کند. یک نمونه از RDF برای آشنایی بیشتر در ذیل آمده است :

1

<?xml version="1.0"?>

2

<rdf:RDF xmlns:rdf=http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# xmlns:si="http://www.w3schools.com/rdf/">

3

>rdf:Description rdf:about="http://www.w3schools.com">

4

  <si:title>W3Schools</si:title>

5

<si:author>Jan Egil Refsnes</si:author>

6

</rdf:Description<

7

</rdf:RDF>

 

اگر بخواهیم ببینیم چه اطلاعاتی از فایل های RDF در حال حاضر قابل استخراج است می توان نمونه هایی مانند زیر را بیان کرد :

·         اطلاعات دارو ها

·         قیمت ماشین های مختلف نمایندگان فروش

·         برنامه هواپیماها

·         اطلاعات درباره کتاب ها

·         و ...

که ما در اینجا سعی بر ترکیب این اطلاعات با یکدیگر خواهیم داشت.

متاسفانه رشد وب معنایی زیاد سریع نیست چون تنها توسط افراد خاصی به رشد آن دارد کمک می شود اما اگر کمی بخواهیم ضرورت آن را درک کنیم کافی است RSS (خوراک ) که با توجه به وب معنایی ایجاد شده است آشنایی داشته باشیم.

 


۹۱/۱۰/۲۷ موافقین ۱ مخالفین ۰
حمید طاهری

نظرات  (۱)

با سلام

از مطالب بسیار مفیدی که در وبلاگتون گذاشتید بسیار متشکرم.
می خواستم بدونم آیا اگر ما داده هایی در قالب ACCESS یا EXCEl داشته باشیم برای تبدیل اونها به RDF آیا نیاز به ایجاد ارتباط معنایی بین اون داده ها هست؟ من سعی کردم با نرم افزار TopBraid این کار را انجام بدم ولی به جای فایل RDF برای من فایل ttl. می سازد.  
پاسخ:
من خودم این کار رو با جاوا انجام دادم و با کمک کتابخونه Jena

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی